Tuesday, April 1, 2008

17 - BAGAIMANA AGAMA TERPELIHARA

BAGAIMANA AGAMA TERPELIHARA


Agama Islam dan kesuciannya, keimanan dan keutuhannya, pelaksanaan dan segala ilmu-ilmu syara hanya mampu dijaga, dipelihara dan dipertahankan oleh golongan Ahli sunnah Wal-Jamaah yang bermanhaj Salaf as-Soleh. Kenyataan ini telah dijelaskan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam:


يَحْمِلُ هَذَا الْعِلْمَ ، مِنْ كُلِّ خَلَفٍ عُدُوْلُهُ ، يَنْفُوْنَ عَنْهُ تَحْرِيْفَ الْغَالِيْنَ ، وَانْتِحَالَ الْمُبْطِلِيْنَ ، وَتَأْوِيْلَ الْجَاهِلِيْنَ.

“(Dihari-hari kemudian) akan sentiasa dipelihara ilmu ini (agama Islam) oleh orang-orang yang adil. Mereka memeliharanya dari dirosakkan oleh orang-orang yang ghalu/ghulu (melampau terhadap agama/ahli bid’ah), memeliharanya dari pembohongan ahli-ahli batil dan memeliharanya dari pentakwilan orang-orang jahil”.[1]


----------------------------------------------------------------



[1]. Hadis Hasan. Lihat: Al-Hittah Fi Zikri Shiti as-Sittah. Siddiq Hasan Khan. H/R. Al-Baihaqi dalam As-Sunnan al-Kubra 10/209. Diriwayatkan oleh al-Khatib dalam شرف اصحاب الحديث Hlm. 11, 28 dan 29. Ibn Wadhah dalam البدع والنهي عنها hlm. 1-2. Ibn ‘Adi dalam Al-Kamal. 1/152-153.

No comments: